با ما در ارتباط باشید : 09199726467

شهدا

شهید مرتضی سلیمی


شناسه


نام: مرتضی

نام خانوادگی: سلیمی

نام پدر: محمد

نام مادر: اقدس

تاریخ ولادت: 6 اردیبهشت 1351

محل ولادت: تهران

سن: 15 سال

تاریخ شهادت: 14 تیر 1366

محل شهادت: ماووت

عملیات: تکمیلی نصر 4

یگان: لشکر 10 سیدالشهدا – گردان علی اصغر

مزار: تهران – بهشت زهرا قطعه 29 ردیف 157 شماره 15

سایر اطلاعات: شهید مرتضی سلیمی در مرحله سوم کربلای ۵ در گردان علی اکبر بوده و پس از آن به گردان علی اصغر رفته و در عملیات تکمیلی نصر ۴ به فیض شهادت رسید.


زندگینامه


شهید مرتضی سلیمی ششم اردیبهشت ۱۳۵۱، در تهران چشم به جهان گشود. پدرش محمد، راننده شرکت واحد بود و مادرش اقدس نام داشت.

مرتضی در دوران کودکی بسیار ساکت و آرام بود. دوران دبستان را در مدرسه شریعتی قرچک با نمرات عالی طی نمود. از همان کودکی به طلبگی علاقمند بود و در بازی های کودکانه اش همیشه با پارچه سفید عمامه درست می کرد و روی سرش می گذاشت. سال دوم راهنمایی بود که وارد حوزه  علمیه برهان شهر ری شد و راهش را انتخاب نمود. روزها به تحصیل علوم دینی می پرداخت و شبها در گشت بسیج نگهبانی می‌داد.

بسیار خوش برخورد، مرتب، منظم و مقید به امور اخلاقی بود. هیچگاه لباس بدون اتو بر تن نمی‌کرد.

وی یک سال در حوزه علمیه شهر ری تحصیل کرد و چون در درسهایش خیلی موفق بود و نمرات بسیار بالایی داشت در آزمون ورودی حوزه علمیه قم (مدرسه امام محمد باقر(ع) شرکت کرد و میان تعداد زیادی داوطلب قبول شد. با اینکه هنوز به سن تکلیف نرسیده بود در حوزه علمیه قرآن تدریس می نمود.

مرتضی در حالیکه فقط ۱۴ بهار از عمرش گذشته بود، به فرمان امام لبیک گفت و برای دفاع از دین و میهن خود عازم جبهه شد.

وی سال ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۵ به افتخار جانبازی نائل گردید و بعد از مداوا و ترخیص از بیمارستان مجددا به جبهه اعزام شد. سرانجام در ۱۴ تیرماه ۱۳۶۶ در عملیات نصر ۴ در ارتفاعات ماووت بر اثر اصابت ترکش خمپاره به درجه رفیع شهادت نائل آمد. پیکر مطهرش حدود ۱۰ روز در معراج شهدا ماند تا پدرش که او هم جبهه بود بازگردد. سرانجام در تاریخ ۲۴/۴/۱۳۶۶ با حضور مردم انقلابی و همیشه در صحنه تهران تشییع و در قطعه ۲۹ بهشت زهرا در کنار دیگر همرزمانش آرام گرفت.


وصیتنامه


بسم رب الشهداء والصديقين

و لا تحسبن الذين قتلوا فى سبيل الله امواتا بل احياء عند ربهم يرزقون .
گمان مبريد كسانى كه در راه خدا كشته مى شوند مرده اند، بلكه زنده اند و نزد خداى خويش روزى مى خورند .
با عرض سلام خدمت آقا امام زمان (عج) اين ميزبان دلسوز بچه هاى مساجد

و با عرض سلام خدمت امام امت، خمينى بت شكن، پير جماران، ابراهيم زمان

و با سلام خدمت رزمندگان اسلام اين شيران روز و زاهدان شب

و با عرض سلام خدمت خانواده‌هاى معظم شهدا – مفقودين – اسرا و جانبازان .
سخنم را با امت حزب الله و شهيدپرور آغاز مى نمايم  :
امت عزيز اين حقير كوچكتر از آن هستم كه براى شما پيام بنويسم چون شما از همه جهت كامل هستيد و از باب تذكر كه در اسلام مستحب تأكيدى است چند كلمه يادآورى مى كنم. خط امام امت را حفظ كنيد، با دقت‌عمل مقيد به رهنمودهاى ايشان باشيد، زيرا اين مرد خدا پيامش از جاى ديگرى مى رسد. دعاها را حفظ كنيد و در مراسم دعا شركت كنيد چون هر بركت و معنويتى كه مى آيد از همين ادعيه است. اصلا هر چه داريم از دعاها است. از رفتن به جبهه جلوگيرى نكنيد زيرا اسلام احتياج به يارى دارد .
مادر گرامي‌ام، اكنون كه اين وصيتنامه را مى نويسم روحم در پرواز است. مادر گراميم شما مرا با تربيت اسلامى و صحيح پرورش دادى و نخواستى جز سلامتى و خوبی، من  اكنون از تو جدا مى شوم اما خود را مديون تو مى دانم و هيچ كارى از دست من بر نمى آيد جز دعاى خير براى شما.
مادرجان دعاها را حفظ كنيد. در مراسم شهدا شركت كنيد. نماز جمعه را پر نماييد. مصطفى برادرم را با تربيت اسلامى بزرگ كنيد. سعى داشته باشيد تا خط شهدا را حفظ كند. مادرم مرا حلال كن كه تو مادرى از مادرهاى زينب گونه اى. انشاءالله ديدار به قيامت. مادرم همچون زينب كبرى محكم و استوار باش.
پدر گرامي‌ام، سالها زحمت كشيدى و مرا با اهداف اسلامى آشنا كردى. مرا مرد پرورش دادى و از شما ممنونم. پدر جان جبهه ها را حفظ كنيد. دعاها را بياموزيد. نمازجمعه را نگهداريد. پيرو خط خونين شهدا باشيد. مرا حلال كنيد و از من حقير راضى باشيد .
برادران و خواهرانم،
خواهرانم از پدر و مادرم مواظبت كنيد. البته ابتدا خداوند و سپس شما. زياد در عزاى من شيون نكنيد. حجاب اسلامى را رعايت كنيد. در سنگرهاى پشت جبهه خدمت كنيد. فرزندانتان را با موازين اسلام پرورش دهيد. آنان را حافظان اسلام و دين خدا پرورش دهيد. مرا حلال كنيد .
برادرم مصطفى، پيرو خط من و شهدا باش. بسيج را خالى نكن. جبهه را پر كن. در مراسم دعا شركت كن. در نمازجمعه شركت كن. خوب درس بخوان زيرا شما دانش آموزان آينده سازان اين كشور اسلامى و امام زمانى هستيد. مرا حلال كن و از من راضى باش.
طلاب عزيز و فضلاى گرانقدر، اين بنده كوچكتر از آن هستم كه براى شما پيامى بنويسم، ولى از جهت تذكر، خوب درس بخوانيد كه شما پزشكان روح اجتماعيد و اجتماع سالم ما به شما احتياج دارد. خط رهبرى را حفظ كنيد و از مسير رهبر دور نشويد.

به علت اينكه وقت بسيار تنگ مى باشد و ما مهيا شده ايم تا برويم انتقام سيلى زهرا(س) را بگيريم اين وصيتنامه را با طلب حلاليت از يكايك شما عزيزان به پايان مى رسانم .


سایر موارد مربوطه


مستند “اهالی کربلا” درباره شهید مرتضی سلیمی ساخته شده است که از طریق تلویبیون قابل دسترسی و مشاهده می باشد.


تصاویر


مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن